Ričardas Garbačiauskas

 Sugrįžimas prie natiurmorto 

Vieno žinomiausių Šiaulių menininkų Ričardo Garbačiausko dirbtuvėse prie senųjų miesto kapinių tarp įvairaus stiliaus paveikslų atradome krūvelę rudeninių natiurmortų, nutapytų klasikine maniera.  

 “Kodėl grįžtu prie natiurmorto? Gal todėl, kad žmonės pasiilgo to paprasto, suprantamo dalyko. Gal todėl, kad man jie patinka, man patinka mažoji olandų tapyba, šviesos ir faktūrų žaismas, tas smulkusis, didelio kruopštumo reikalaujantis žanras, kuris savotiškai nyksta”, - sako Ričardas Garbačiauskas, praėjusį rudenį prisinešęs moliūgų ir pasinėręs į natiurmorto užburiančią meistrystę.

“Dabar jaunimą domina socialinės temos, jau nekalbu apie komercinę dailę, kurios pilna, ir ji panaši. Man pateko į rankas Amerikos galerijų katalogas, nepatikėsite, atverčiau ir pašiurpau – visame pasaulyje vyrauja tie patys siužetai, ko ne abosliučiai identiški vaizdai: aktai, gėlės visokios, be abejo aguonos,  ir panašiai…Labai panašūs štampai”, - kalba menininkas. Kita vertus, ką jau čia naujo beišrasi, todėl Europoje stebimos grįžimo prie senesnių tapytojų ir žanrų interpretacijų tendencijos.

Apie tapytoją

Ričardas Garbačiauskas gimė 1956 m. Vilniuje. 1980 m. baigė tapybos studijas Vilniaus dailės institute ir pradėjo dirbti tuometiniame Šiaulių pedagoginiame institute (dabar – Šiaulių universitetas, menų fakultetas). Ėjo menų fakulteto dekano, tapybos katedros vedėjo pareigas. Nuo 2006 m. eina profesoriaus pareigas tapybos, dailės  katedrose, 2009 m. suteiktas profesoriaus pedagoginis vardas.

Nuo 1982 m. dalyvauja parodose, projektuose ir pleneruose Lietuvoje bei užsienyje (Latvijoje, Estijoje, Švedijoje, Lenkijoje, Vokietijoje). Lietuvos dailininkų sąjungos narys nuo 1992 m., 2009 -  2015 m. Šiaulių dailininkų organizacijos pirmininkas.

Apie kūrybą

 Pastarųjų metų mano kūryba įvairi, tapybinės - stilistinės kalbos diapazonas platus: nuo didesnio formato abstrakčių ritminių struktūrinių kompozicijų iki nedidelio formato figūrinių buitinių vaizdelių bei kamerinių kelių daiktų natiurmortų.  

Abstrakčiose kompozicijose vyrauja labai svarbi meno (muzikos, dailės) raiškos dalis – erdvės, paveikslo lauko  ir dėmės, kaip objekto, santykis, organizuojantis ritmą. Kita vertus, ritmas sąlygoja tam tikrą dėmių ar objektų (garsų – ilgų ar trumpų) atsikartojimą. Taigi visur esantis ritmas – universali, būtina mus supančios kosminės apsupties, mikro ir makro pasaulio egzistavimo sąlyga. Ši pozicija – kertinė kūrinių  konstravimo nuostata, kurią pasitelkęs galiu kalbėti labai apibendrintomis, minimalizuotomis, primityvistinėmis siluetų formomis. Jos – tarsi archajiški ženklai, anonimiški šiuolaikinio pasaulio figūrų siluetai, sąveikaujantys tarpusavyje. Paveikslų koloritai – ne mažiau svarbi dedamoji dalis, sukurianti emocinę-estetinę kūrinių nuotaiką. Vidinis  tapybinės kalbos suvokimas yra pakankamai optimistinis, lyg ir siekiantis darnos (net jei paveikslo pirminis sumanymas niūrus, dramatiškas). Komponuoju gana racionaliai, piešdamas išankstinius toninius eskizus pieštuku. Paveikslo nepradedu, kol nerandu tinkamo eskizinio varianto. Tačiau sumanymo esmėje glūdi emocija, be jos negaliu suformuoti paveikslo. Kartais dirbant ateina nušvitimas, kai viskas atrodo paprasta ir lengva. Jeigu netapai tiesiogiai iš natūros, atkrenta daugelis akademinių dalykų. Dalį darbo atlieka atsitiktinumas, tik privalai jį kontroliuoti, kad jis dirbtų tau. Pavadinimai turi labai sąlyginį pobūdį, tačiau jie kalba apie tam tikras universalias ar amžinas būsenas, paradoksalias situacijas.

Nedidelio formato figūrinėse kompozicijose ironiškai vaizduojami šiuolaikinio didmiesčio personažai įvairiose situacijose – poilsiaujantys, dykaduoniaujantys, tiesiog vieniši maži žmonės.

Kameriniai natiurmortai žavi savo rimtimi, šviesos ir šešėlio žaisme, detalumu. Senieji meistrai – tikri natiurmorto tapybos mokytojai.\

Personalinės parodos (2012-2016)

2012 Personalinė tapybos paroda „Besikeičiančios struktūros“. Dailės galerija „Arkadia“, Ryga, Daugpilio universitetas, Latvija.

2013 Personalinė tapybos paroda „Siluetai“. Kultūros centras galerija „Laiptai“, Šiauliai.

2014 Personalinė tapybos paroda „Anapus sociumo“ LDS galerija Arkos, Vilnius, LDS Galerija XX, Panevėžys, Kurhauzo galerija, Birštonas.

2014 Personalinė tapybos paroda „Tylos kalbėjimas“. K2 LT krematoriumas. Kėdainiai.

2015 Personalinė tapybos paroda Herkaus galerija, VŠĮ Klaipėdos dailininkų fondas    „Klaipėdos galerija“, Klaipėda.

2015 Personalinė tapybos paroda „Mažas formatas“. Galerija R ir A, Vilnius.

2016 Personalinė tapybos paroda „Mažas formatas“. Galerija „Meistars Gothards“ Bauskė,  Latvija.

2016 Personalinė tapybos paroda „ProLinija“. Pagrindinė Attavantich kultūros centro galerija Jaroslavo mieste, Lenkija.

2016 Personalinė jubiliejinė kūrybos paroda  „Rudens lygiadienis“. Šiaulių Dailės galerija.

Daugiau